Mallorca – Alcudia   september 2003

Fredag den 19. sep. startede vores ferietur til Mallorca. Pigerne havde været i skole til kl. 13. Mogens´ far kørte os til Kastrup, vi skulle flyve kl. 17.30 og var i lufthavnen i god tid.

Mogens var i cockpitet med Cecilie og jeg var derude med Line. Piloterne havde slået autopiloten til og brugte tiden til at spise slik. De spurgte om vi vidste hvorfor der var så mange knapper???....  Det ville se dumt ud med lynlås.
Efter en 3 timers flyvetur landede vi i Palma. Det tog sin tid inden vi fik vores kufferter.

Vi skulle køre i bus i 1 time til vores hotel Laguna i byen Puerto de Alcudia. Cecilie faldt i søvn i bussen, Line skulle have det hele med og kiggede ud af vinduet og så palmer, stjerner og lysende McDonald's skilte.

Cecilie blev lagt sovende i seng i vores lejlighed på hotellet. Mogens og Line gik en tur og kom tilbage med 5 liter drikkevand.

Lørdag spiste vi morgenmad i hotellets restaurant, det var en oplevelse og ingen succes. Mælken var fløde……næsten smør, pigerne fik brune bønner til deres pandekager, vi voksne fik også bønner til vores æg og bacon. Men så havde vi da prøvet det!!!!!

Efter morgenmaden var vi nede og bade i poolen og det var rigtig dejligt + solbadning. Vi deltog også i nogle aktiviteter ved poolen.

Pool001.jpg (44250 byte) pool006.jpg (83925 byte) pool007.jpg (82961 byte) pool004.jpg (77885 byte) pool013.jpg (70033 byte) pool010.jpg (63831 byte)

Vi gik en lang tur ned af Avenida Pedro Mas, som er en gade med supermarked, små boder, souvenir, spise steder og meget andet. Line og Cecilie fik bla. en Bratz bluse hver.

Til frokost fik vi noget fish and chips.

Pigerne og jeg gik en tur, mens Mogens slappede af på værelset.

Hen under aften fik Line og Cecilie lavet fletninger i håret af nogle afrikanere fra Senegal.fletning002.jpg (105247 byte)fletning001.jpg (64115 byte)

Vi fik handlet lidt og spiste pizza i lejligheden.

Pigerne fik børstet tænder og blev lagt i seng, da jeg sagde god nat til Line spurgte hun om far skulle ud og gå aftentur, for så ville hun gerne med. Cecilie ville gerne sove for hun var træt, så Mogens og Line gik en tur alene. De kom forbi et Tivoli, så de havde haft en god tur og Line havde nydt at få en tur i tivoli.

Søndag spiste vi morgenmad i lejligheden, vi havde købt ind, så vi kunne klare os.

Derefter gik vi ned til poolen. Der var velkomstmøde ved poolbaren kl. 10.30. Der blev fortalt om div. ture og om grillfest ved poolen samme aften. vi badede og spiste frokost på Burger King, hvad man dog ikke gør for at glæde ungerne!!!

Vi gik en tur til stranden ikke for at bade, men bare for at se nu vi var der. Vi kørte med hestevogn tilbage til hotellet. Derefter var der afslapning i lejligheden.
Beach001.jpg (76062 byte)

Om aftenen skulle vi så til barbecue på hotellet, grill ved poolen start kl. 19. Vi kom til tiden , der sad 3 andre personer, men der var endnu ikke tændt op i grillen.

Det viste sig at vi kun var 7 som havde tilmeldt sig dette arrangement, så de lavede maden i køkkenet, når okay da. Magen til dårlig, kedelig tørt kød skgrillmad001.jpg (60985 byte)al man lede længe efter, nej hvor var det dårligt, måske fordi vi havde sat næsen op efter en hyggelig og munter aften med lækkert mad på grillen ved poolen. Desserten var en appelsin og en overmoden banan. Det var en stor skuffelse.... Dog så det ud til at Line klarede sig igennem skuffelsen.

Vi gik alle aftentur til tivoliet, hvor pigerne prøvede nogle ting og vi som forældre trak dem rundt ved ponyredning. Derefter var det vi voksnes tur til at få lidt godt, så vi fik os hver en long drink med det fineste pynt til stor glæde for pigerne……...altså pynten.

tivoli001.jpg (68539 byte) tivoli002.jpg (63335 byte) ridning001.jpg (57696 byte) ridning002.jpg (53890 byte) longdrings001.jpg (61399 byte) longdrings002.jpg (64783 byte)

Mandag skulle vi på tur til Marineland sydvest for Palma. Det var en kæmpe oplevelse for hele familien. Der var fugle, skildpadder, tropehus m.m , men det der gjorde størst indtryk var papegøjeshow, hvor de legede olympiske lege, søløverne og ikke mindst det utrolig flotte delfinshow, det var virkelig flot, så hvis I skulle være i nærheden, så slå et smut ind omkring Marineland og se delfinshow. Vi købte et par hunde Line og Cecilie  kunne farvelægge og drysse glimmer på, på den måde støttede vi truede dyrearter og pigerne var glade.
Besøg  Marinelands hjemmeside her

dolphins001.jpg (94809 byte) dolphins002.jpg (65489 byte) dolphins003.jpg (64009 byte) dolphins004.jpg (61683 byte) dolphins005.jpg (89667 byte) hotel1.jpg (80360 byte)

Da vi kom tilbage til hotellet gik Cecilie og jeg i poolen. Mogens og Line slappede af i lejligheden.

Pigerne malede deres hunde, Mogens bestilte tur til tirsdag og vi fik handlet lidt ind. Aftensmaden blev lavet og spist i lejligheden, alt ville være bedre end at besøge hotellets restaurant endnu engang, så vi spiste pasta og dåsekødsovs. Det var faktisk okay.

Tirsdag regnede det, så det var heldigt vi skulle på heldagstur og ikke havde planlagt solbadning ved poolen.
Turen gik til en perle fabrik, hvor de laver de populære majorica perler, der købte Mogens sørme lige et smykke sæt til mig, sådan noget kan jeg jo godt lide ;o)

Derfra gik turen til COVES DEL DRACH Drage grotten i nærheden af Porto Chrito .
Vi var lidt betænkelige med hensyn til ungerne, besøget Mønsted kalkgruber i sommers havde ikke ligefrem været nogen succes. Dette var dog og heldigvis noget helt andet, så utrolig flot og  ubeskrivelig stemningsfyldt. Da vi havde gået lidt i grotten kom vi ned til Martelsøen stadig under jorden. Der var bænke med plads til omkring 500 personer, da bænkene var fyldte blev lyset slukket og robåde med lys kom til syne og  ombord sad musikere og spillede Chopin. Søen er i niveau med havet, men uden forbindelse dertil. Søen har et salt indhold på 2,5 % Der er intet liv i den, men utrolig klar.  Søen er 30 meter lang og 14 meter dyb.

cavesofdrach1.jpg (87194 byte) Foto Nina Larsen cavesofdrach.jpg (40478 byte) cavesofdrach2.jpg (58647 byte) cavesofdrach3.jpg (56057 byte)
cavesofdrach4.jpg (31483 byte) cavesofdrach5.jpg (35398 byte) cavesofdrach6.jpg (35055 byte) cavesofdrach8.jpg (45038 byte)

Da man ikke måtte filme eller tage billeder i grotten har jeg brugt denne hjemmeside som foto kilde. http://mystrymoon.screaming.net/cavesofdrach.html

Fra grotten kørte vi til  havnebyen Porto Christo, hvor vi var 1/2 time, inden vi kørte ud til Sa Gruta Nova, som er en gård, der er lavet om til et spisested med hverdagsmad. 3 retters menu incl. Vin ad libitum, kaffe med cognac eller likør for 10 euro, som er 75 kr. 6 euro for børn.

Da vi havde spist besøgte vi en likørfabrik, der var 23 forskellige af slagsen og smagsprøver på alle.

Line og Cecilie fik hver en slikkepind af guiden, nu de ikke havde smagt på likørerne.

Tilbage på hotellet hoppede Cecilie og jeg i poolen, vi havde nemlig sat os for, at vi skulle bade hver dag på ferien.

Onsdag. Efter morgenmaden gik vi ned og badede i poolen. Dernæst gik vi over og spillede minigolf på en 18 huls bane, det var sjovt og vi nød det alle. Til frokost spiste Mogens og jeg en 3 retters menu for 7 euro hver. Pigerne fik burger og pomfrits, vi havde fravalgt de brune bønner.

golf001.jpg (85080 byte) golf003.jpg (78974 byte) golf002.jpg (80055 byte)

Cecilie og jeg badede igen, mens Mogens og Line gik en tur.

Alle 4 var med på lidt afslapning på værelset inden vi tog ned og spillede billard og så gik vi over på La Traviata, som er en restaurant, ejet af en forhenværende tyrefægter. Der får man virkelig god mad. Til forret fik jeg den sikre avocado med rejer, Mogens derimod valgte søtunge med rød peber og hummersauce en sand nydelse, som selv Line kunne lide indtil det gik op for hende at det var fisk. Hovedretten bestod for os begge af oksemørbrad i madeirasauce , det var simpelthen så mørt og lækkert, at det overgår alt andet. Pigerne bestilte selv deres mad, Cecilie en burger og Line spaghetti bolognase. Da pigerne gik rundt og så på gamle billeder fra ejers tid som tyrefægter fik de hver en slikkepind. Vi sluttede aftenen af på Luna´s grill, hvor pigerne fik hver en is dessert.

is001.jpg (64327 byte) is002.jpg (63553 byte)

Mogens og jeg fik hver en long drink. På hotellet faldt pigerne i søvn, Mogens og jeg hyggede os på terrassen, hvor vi drak malibu & cola samt baileys i kaffen og nød musikken fra Luna´s grill.

Torsdag spiste vi igen morgenmad på værelset. Derefter stod den på badning i poolen og solbadning.

En af dagens aktiviteter ved poolen var minigolf, det lykkes mig at vinde og præmien  var en sangria, så det var jo herligt. Så badede vi lidt igen inden vi gik ud i byen og igen spiste en billig 3 retters menu. Pigerne spiste vores is, så Mogens og jeg delte en bananasplit. Da vi betalte fik pigerne hver en is af tjeneren.

Om eftermiddagen var vi ude og ride en time, så nu ved Mogens hvorfor man opfandt bilen, han sad endda alene på hesten. Cecilie og jeg red sammen. Vi red ved foden af et stort bjerg, det gik både op og ned og der lå store sten på stien, så det var flot klaret af os alle. Ikke mindst af Line for det var på store heste.

ridning003.jpg (71654 byte) ridning004.jpg (82222 byte)

Efter poolbesøg og bad begyndte vi så småt at pakke inden vi igen besøgte Luna´s grill. Den aften fik pigerne nuggens med pomfrits, Mogens og jeg fik kæmpe grillspyd & bagt kartoffel.

Pigerne sluttede af med en isdessert, vi voksne nød en irish coffee.

Så gik vi lidt rundt i byen og nød aftenstemningen i  Puerto de Alcudia en sidste gang. Der fik jeg også lavet små fletninger i håret efter at have fået prisen ned fra 25 til 15 euro. Så gik vi tilbage til hotellet, hvor ungerne faldt i søvn og Mogens og jeg drak det sidste baileys og glædede os over vi havde haft en dejlig ferie.

Fredag stod vi op kl. 6.00, vi skulle med bussen til lufthavnen kl. 7.45. Cecilie faldt i søvn på vej til Palma, men var vågen resten af vejen hjem. Pigerne og Mogens var igen på besøg i cockpitet og talte med piloterne. Min far hentede os i lufthavnen.

Således forløb en fantastisk uge for os, uden tanker på skoletræthed, sygdom, smerter og andre bekymringer.